• اكتب معانا
  • ماتنسناش
  • تابعنا
الموضوع اللي جاي
ثقة في الله مش "نمبر وان": ليه محمد رمضان ماينفعش يعمل مهرجان؟
الموضوع اللي فات
مصر والسعودية: لأن الطعمية سخنة وبسمسم بس أرخص من الكبسة

البرلمان هيحقق في مخالفات اتحاد الكرة في كأس العالم

جبتولنا الكلام

لجنة الشباب والرياضة بمجلس النواب أصدرت بيان بتعلن فيه عن تشكيل لجنة تقصي الحقائق تحقق في المخالفات اللي عملها الاتحاد المصري لكرة القدم، وأثرت على أداء البعثة المصرية، المخالفات اللي هيتم التحقيق فيها:
1- تصريحات الكابتن مجدي عبد الغني، عضو مجلس إدارة اتحاد الكرة وتهديده مسؤولي الاتحاد بكشف المستور بعد استبعاده من رئاسة بعثة المنتخب في روسيا، على خلفية اتهامه بسرقة لبس المنتخب، وسفره مع البعثة بعد التصريحات.

2- إقامة معسكر المنتخب في مدينة جروزني، اللي بعيدة عن الملاعب اللي بيتم فيها إقامة المباريات، وده كان له عامل في إرهاق اللاعبين والتأثير على أدائهم، في الوقت اللي أقامت فيه بقية المنتخبات العربية معسكراتها بالقرب من أماكن مبارياتها. 

3- السماح لمجموعة من الفنانين ورجال الأعمال إنهم يدخلوا معسكر المنتخب قبل ما يلعبوا مباراة روسيا، في وسط غياب تام من مسؤولي بعثة المنتخب، وده كان سبب من الأسباب اللي خلت المنتخب يفقد تركيزه خلال المباراة. 

4- عدم الالتزام بالاتفاق اللي تم بين البرلمان واتحاد الكرة بتشيكل لجنة مستقلة من مجلس النواب والرقابة الادارية والأمن الوطني، وكانت هتتولى مسئولية بيع تذاكر مباريات المنتخب في كأس العالم للجمهور، بهدف تحقيق الشفافية، وده أدى لبيع تذاكر المباريات بطرق غير مشروعة.

5- الاتحاد اتسبب في أزمات لمحمد صلاح، من بينها أزمتين مع الشركة المالكة لحقوقه التسويقية، لما قام الاتحاد بوضع صورة لصلاح على الطيارة الخاصة لمنتخب مصر لكأس العالم في روسيا، جنب شعار شركة اتصالات منافسة للشركة اللي بتمتلك حقوق تسويق صلاح، وأزمة تانية وقت ما لبى اتحاد الكرة دعوة العشا اللي قدمها الرئيس الشيشاني "رمضان قديروف"، وعلى هامشها تم تكريم صلاح ومنحه المواطنة الفخرية، وده كان سبب في إثارة الإعلام الإنجليزي ضد اللاعب لوجود خلافات سياسية بين إنجلترا والشيشان. 
اللجنة وضحت إن مسئولي الاتحاد سببوا أزمات لصلاح ماكنش له أي ذنب فيها. 

Home
خروجات النهاردة
Home
Home